UH technika Bt. HU 1012 Budapest Mátray u. 5-7 fsz 8 |
telefon: +36 70 3189318 |
INJEKTORTISZTÍTÁS |
Hibajelenségek
Tünetek, |
|
|
Amennyiben a hagyományos, megbontás nélküli diagnosztika nem vezet tovább, az alábbi esetekben érdemes megvizsgálni a befecskendező szelepeket is. |
Indítási problémák |
-
a motor hidegen/melegen nehezen indul, |
Túlfogyasztás |
- az autó ugyan jól működik, de sokat fogyaszt |
Túl magas emissziós értékek |
-
a környezetvédelmi vizsgálat során a kipufogógáz túllépi a
megengedett emissziós értékeket (CO, HC), |
Alapjárat |
-
tarakírozó (ingadozó) alapjárat |
Teljesítményhiány |
-
a motornak hiányzik a végteljesítménye |
Nyomatékhiány |
- nem lehet gyorsítani, rosszul reagál a gázadásra |
Vezérlőegység hibakód |
- diagnosztikai műszerrel kiolvasva, hibakódokat tárol az ECU, amelyek törlés után is visszajönnek (pl. “lambdaszabályzás határétéken kívül”, “adaptációs határ túllépés”), a hibásnak jelzett alkatrészek egyébként kifogástalanok |
Hibajelző lámpa |
- világít a hibajelző lámpa, egyébként mint fentebb |
Korszerűbb gépkocsikon végig lehet futtatni azokat az (ön-)diagnosztikai programokat, amelyek valóban majdnem minden alkatrészt ellenőrizni is fognak, illetve felhívják a figyelmet azok ellenőrzésére: |
||
Levegőellátó rendszer |
Elektromos rendszer |
Benzinellátó rendszer |
légszűrő |
indítómotor |
nyomás |
Nos, az injektorokat az említett technológiák nem nagyon szokták említeni – noha meghibásodásuk közvetlen következményekkel jár a befecskendezésre nézve. |
||
Tekintsük át, mi történhet a befecskendező szelepekkel: A lerakódások eltömítik az injektorok furatait, illetve csökkentik azok belsejében az alkatrészek közötti – amúgy sem túl nagy – áramlási réseket. A furatokon kilépő benzin ekkor nem az eredeti sugárképet adja (félrehúz, örvényeket keltve, instabilan áramlik), a furat keresztmetszete fojtásként hat a benzin áramlására, esetleg a lerakódások miatt a szeleptű mozgása lelassul, nagyobb lesz a tehetetlensége. |
||
Az
okok |
||
Lerakódások kialakulása |
||
A
működés során, leállításkor az injektorból szivárgó nagyon kis
mennyiségű benzin a hő hatására elpárolog, a tüzelőanyagból
visszamaradó nehezebben párolgó anyagok visszamaradnak, és
“rásülnek” a porlasztótűre, illetve az injektor
frontális lapjára. A folyamat újra meg újra megismétlődik, a
lerakódás egyre nagyobb lesz – ráadásul a kilakult réteg még
jobban tárolja a benzint. |
||
Három jellemző hiba: |
||
Az injektor nem
tömített, szivárog |
||
Rossz eloszlás,
rossz porlasztás |
||
Különböző
szállított mennyiségek |
A motor vezérlése kétféleképpen reagálhat a különböző átfolyási mennyiségű injektorokra: |
A régebbi, katalizátor és lambdaszonda nélküli motorok esetében a keverék összetétele a programban rögzített adat. Amennyiben valamelyik hengernél (esetünkben az 1-es és a 4-es) kisebb a dinamikus átfolyás, abban a hengerben a keverék szegényebb lesz, teljesítményt vesztünk, esetleg gyújtáskimaradás is felléphet. A másik két hengerben a keverék továbbra is a sztöchiometrikus arány szerint alakul. |
|
Újabb,
katalizátoros és lambdaszondás motor esetében a szonda
jelzi, hogy a keverék ÁTLAGÉRTÉKE a lambda=1 fölé került,
erre a motorvezérlés az összes injektor szelepvezérlési idejét
megnöveli, ettől a hibás injetorok hengereiben a keverék még
mindig szegény marad, viszont a jó hengerekben már túldúsul. |
|