e-mail

UH technika Bt.    HU 1012  Budapest Mátray u. 5-7 fsz 8

telefon: +36 70 3189318 

Szolgáltatások



Injektor karbantartás


Bevezetés

A benzines autók az utóbbi időben gyakorlatilag teljesen megváltoztak, a motorvezérlés elektronikája szinte minden paramétert képes ellenőrizni, adott esetben korrekciókkal módosítani. Ennek a működésmódnak az alapja egy sor visszacsatolás, amelyek a tényleges értékeket közlik az elektronikával.
A működés során azonban van két olyan tényező, amelyet minden rendszer állandónak (tehát a gyári állapottal azonosnak) tekint: a benzin nyomása, valamint az injektorok átfolyási mennyisége.
A benzin nyomásával most nem foglalkozunk, ennek, illetve a szállított mennyiségnek a mérése minden komolyabb szervizben rutinfeladat, a hibás működést okozhatja egy eldugult szűrő, csővezeték vagy meghibásodott, elkopott szivattyú.
Nézzük az injektorokat.
A motorvezérlés tehát kiszámítja a befecskendezendő mennyiséget, ebből a szelepek nyitásidejét... a szelepek viszont néhány tízezer kilométernyi működés után már korántsem egyformák, bennük lerakódások képződnek, tehát azonos nyitásidő mellett különböző mennyiséget fognak szállítani. A lambdaszabályzásos rendszerek – márpedig napjainkban a döntő többség ilyen – elvégzi a korrekciót. Mivel lambdaszonda csak az egyesített kipufogóban van, a korrekció is átlagértéket ad. Az eredmény: a motor hengereinek egy része túl dús, más része túl szegény keverékkel fog üzemelni, ennek hatására csökken a teljesítmény, nő a reakcióidő, nő a fajlagos fogyasztás. Szélsőséges esetben az injektor megszorulhat, ekkor szerencsésebb esetben nem nyit ki, az adott henger egyáltalán nem működik, kevésbé szerencsés esetben nyitva marad és megtölti benzinnel a hengert.

A jelenség

A lerakódások eltömítik az injektorok furatait, illetve csökkentik annak belsejében az alkatrészek közötti – amúgy sem túl nagy áramlási réseket. A furatokon kilépő benzin ekkor nem az eredeti sugárképet adja (félrehúz, örvényeket keltve, instabilan áramlik), a furat keresztmetszete fojtásként hat a benzin áramlására, esetleg a lerakódások miatt a szeleptű mozgása lelassul, nagyobb lesz a tehetetlensége.

Az okok

- Az injektorokban kialakuló lerakódások normál üzemelés során is létrejönnek, a benzinekben lévő adalékanyagok egy része ugyanis a hőmérséklet és nyomásviszonyok hatására kiválik, átalakul. Minden kereskedelemben kapható benzinben vannak adalékanyagok, ezek azonban nem egyformák, tehát elképzelhető, hogy egyik forgalmazó tüzelőanyaga jobban, a másik kevésbé hajlamos a lerakódásokra.
- A gázüzemű autók a működés során jobb esetben vegyes üzemben működnek, rosszabb esetben csak gázzal. Ekkor az injektorokon nem áramlik át a benzin, a viszonylag magas hőmérséklet során a gyantaszerű anyagok kiválása még gyorsabban megy végbe.
- Köztudomású, hogy bizonyos országrészekben szokás “kannából” tankolni, esetleg a szomszédos országok nem éppen kifogástalan minőségű benzinjét használni. Az olcsóbb benzin árát általában a benzinszivattyú, vagy az injektorok cseréjével kell megfizetni.

A tünetek

- Rossz, instabil alapjárat
- Megnövekedett fogyasztás
- A kocsi nem húz, nem gyorsít megfelelően
- A kocsi nem teljesíti a környezetvédelmi határértékeket
- Az autó egyáltalán nem indítható, esetleg nem indul be rögtön minden henger

A megoldás

Az egyik megoldás természetesen az injektorok cseréje.
Ez egy futó autótípus esetében még központi befecskendezésnél is 50-60000 forint (ha az injektor külön nem cserélhető, akkor 100-150000), a hengerenkénti befecskendezésnél, négyhengeres autónál legalább 100-150000 forint, s az összeg a hengerek számával arányosan nő. Egy-két injektort cserélni nem érdemes: mivel ugyanazzal a benzinnel üzemeltek, előbb-utóbb a többi is meghibásodik. (Ráadásul, feltételezhetően a későbbiekben is ugyanazt a benzint használva, a probléma később ugyanúgy előáll – de ekkor már a műhelyt terheli a felelősség.
A másik megoldás a befecskendező rendszer tisztítása.
Erre vannak tisztán vegyi úton működő eljárások, ezek ismertetését a forgalmazó cégekre hagynám. Nem hatástalan módszerek, viszont az amúgy sem 100%-os tisztítás után nem cserélik ki az injektorok kopó alkatrészeit (lásd lentebb), másrészt pedig sem előtte, sem a folyamat után nem végzik el a diagnosztizálást, tehát tulajdonképpen vakon dolgoznak.
A harmadik, a Bosch cég (mint a legfontosabb injektorgyártó) által egyedül hatásosként elfogadott eljárás: az injektorok diagnosztizálása, majd tisztítása és újra diagnosztizálása az ASNU berendezéssel, szükség esetén kicserélve a befecskendező szelep kopó alkatrészeit. Tehát injektor KARBANTARTÁS, nem egyszerű tisztítás.

ASNU technológia

Az ASNU-val végzett injektor karbantartás hatékonyságára utal az eljárás neve is: az ASNU szó angolul kiolvasva ugyanúgy hangzik, mint az “as new” szókapcsolat, vagyis “mint az új”. Idejében elvégzett karbantartás esetén az injektorok valóban azonos értékűek egy újjal – csodák természetesen nincsenek, a rozsdamarta alkatrész ebben az esetben is a kukába kerül – de egy pontos méréssel alátámasztva.

Az injektorok karbantartás technológiája

- Az injektorokat kívülről meg kell tisztítani, a készülékkel együtt szállított célszerszámmal le kell venni a szeleptű védősapkáját (ezeket az ASNU gyakorlatilag az összes típushoz szállítja), majd el kell távolítani az O-gyűrűket is (az injektort mindig új gyűrűvel kell beszerelni, mert a régiek a magas hőmérséklet és a benzin hatására tönkremennek)
- Egy másik célszerszámmal ki kell szerelni az injektor bemenetén lévő szűrőkosarat (ez elvileg élettartam-szűrő, de a tisztítás során a szennyeződés erre távozik, másrészt pedig a szennyeződés egy része ebben rakódik le – az ASNU a szűrőket is forgalmazza, gyári beszállítói minőségben)
- Az injektorokat egy közös elosztócsőbe szerelik (ahogyan a motoron is), majd következik a bemenő vizsgálat
- A berendezés egy kevéssé gyúlékony, de a benzinhez hasonló viszkozitású folyadékkal működik, a beépített szabályzóval tetszőleges nyomás állítható be 0 és 10 bar között a manométeren
- Alapvetően két paramétert kell megvizsgálni: a sugárképet és a szállított mennyiséget
- A mérések során az injektorokat az ASNU készülék hajtja meg elektromosan – a motorban előforduló üzemi állapotokat szimulálva (érdekes jelenség, hogy bizonyos injektorok csak egyes üzemi állapotokban működnek hibásan, például alapjáraton jól, ugyanakkor részterhelésen megállnak – ilyen típusú hibát a készülék nélkül lehetetlen diagnosztizálni
- A mérések eredményét föl kell jegyezni, a tisztítás végén ezek lesznek az összehasonlító adatok
- a tisztításhoz a szelepeket egy ultrahanggal mozgásban tartott fürdőbe merítik. A fürdőben egy különleges vizes oldat van, amely oldja a gyantákat, lerakódásokat, ugyanakkor passziválja a felületet, nem támadja meg a folyamat során keletkező fémtiszta felületeket.
- A tisztítás során az injektorokat a berendezés egy szabadalmaztatott jelalakot használó impulzussorozattal vezérli, ezáltal a szeleptű felemelkedik az ülékről, a tisztítás ott is elvégezhető, illetve a periodikus mozgás pumpáló hatásának következtében a folyadék átáramlik a szelepen, elszállítva a már leválasztott szennyeződést.
- A tisztítás után az injektorokról/-ból el kell távolítani a vizet, majd újra el kell végezni az összehasonlító mérést (bizonyos esetekben több tisztítási ciklus elvégzése is szükség lehet).
- Amennyiben sikerült elérni a kívánt eredményt, be kell szerelni az injektorokba az alkatrészjegyzék alapján rendelhető szűrőkosarat, majd az injektor végeit le kell zárni a por ellen
- Az így megtisztított alkatrészeket célszerű minél hamarabb beszerelni, ha valaki “raktárra dolgozik”, akkor érdemes az injektorba kevés paraffinolajat tölteni.

Hatékonyság

Százszázalékos hatékonyság természetesen nincs. Évekig rozsdásodó alkatrészeket lehetetlen megjavítani, az ultrahangos tisztítás csak leválasztani tud lerakódásokat, visszatenni a hiányzó anyagot már nem.
Az eddigi (személyes) tapasztalatok alapján azonban akár 30%-os (!!!) szállítási különbséget is helyre lehet állítani, a sugárképen pedig szinte minden esetben lehet segíteni (a sugárkép a porlasztás minőségét befolyásolja, sugarak irányának pedig a motor szívószelepeinek hűtésében van fontos szerepe). A mellékelt ábra egy BMW szelepeit mutatja a tisztítás előtt – a karbantartás után a sugárkép és a szállított mennyiségek egyaránt tökéletesek lettek.
Az eléggé gyakori szelepberagadást szinte minden esetben orvosolni lehet (ezt a gyakorlatban bátor szerelők a 12 volt közvetlen rákapcsolásával szokták “javítani”, ami vagy segít ideiglenesen – hiszen a hiba okát megszüntetni nem tudja – vagy az injektor azonnali és végérvényes halálához vezet.)

Felhasználás

Az ASNU készüléket bármilyen (független vagy márkaspecifikus) autószerviz használhatja, a készülék alapfelszerelése tartalmazza a legelterjedtebb típusok vizsgálatához való csatlakozókat és célszerszámokat. A karbantartás lényege a megelőzés lenne, s ezzel olyan szolgáltatást lehet nyújtani a mai olajcsere-gyertyacsere-fékbetétcsere sivár munkalehetőségét nyújtó világban, amitől az autók valóban jobban működnek. Diagnosztikához pedig valóban kiváló.
Jó szolgálatot tehet még a bontott alkatrészeket beépítőknek is, hiszen így az alkatrészek tényleges értékeit lehet összehasonlítani.
Különleges területetnek számítanak a tuning-műhelyek, illetve a versenyautók szerelői, ott ugyanis a szállított mennyiség néhány százalékos különbsége jelentős előnyökkel/hátrányokkal járhat.

Autómárkák

Gyakorlatilag bármilyen típusnál alkalmazható, még a legritkább típusokhoz is létezik adapter – de megoldás mindenképpen.

Szaktanácsadás

Természetesen szívesen állunk ügyfeleink és leendő ügyfeleink rendelkezésére szaktanácsadással is. Lehetőleg hívjanak fel, illetve írják meg MIELŐTT szétszerelnének egy rendszert, sok esetben nem az injektorok kiszerelése az első lépés.
A tanácsadás (nem a távszerelés...) természetesen ingyenes.


Vissza az oldal elejére

A berendezés ára

Az ASNU készüléket Magyarországon a Autonet Import Magyarország Kft. forgalmazza.

www.autonet-group.com


Vissza az oldal elejére

 



Vissza a főoldalra